Travare som ridhäst

Fick en anonym kommentar på mitt inlägg om travare som jag skrev igår. Ska därför försöka ge ett svar på det nu.

Från en anonym: Tror säkert att en travare kan bli en rätt okej ridhäst. Har själv hoppat en travare (som aldrig ens var startad) men det skiljer sig något så fruktansvärt i gångarter tyvärr. Usch inte bekvämt nånstans.

Sen skulle jag själv aldrig lägga ner den tid + pengarna det tar för att få en travare "bra".

Om man har argumentet att en travare är billigare att inhandla såå kanske man ska tänka om. Visst den är billigare, men tänk på all jävla tid du måste lägga ned, plus alla tränarpengar. För tränarhjälp, det lär man behöva. Så skulle aldrig råda någon att köpa en travare och försöka göra om till ridhäst.



Jag tänkte börja med att påpeka att det inte spelar så stor roll vilken häst man köper, man kommer alltid att behöva söka hjälp av tränare eftersom att man aldrig blir fullärd. Dessutom tror jag att jag nämnde i det tidigare inlägget att jag heller inte tycker att man ska köpa travare som ridhäst om man inte har en lång erfarenhet av hästar och utbildning, för det krävs som sagt mycket kunskap för att utbilda en travare. Och tid, det måste man lägga ner på vilken häst som helst, unghäst eller travare spelar ingen roll, alla hästar är tidskrävande. ´

Men om man har kunskap och tålamod och inte har för avsikt att rida några jättehöga klasser fungerar travare utmärkt, och kan helt klart bli lika fina som vilken annan häst som helst- det har jag sett flera exempel på och då är det absolut långt ifrån alla av dessa travare som haft särskilt dåliga gångarter också.

Jag skulle aldrig skrivit inlägget och talat mig varm för travare om jag inte vetat exakt hur fina de faktiskt kan bli och hur härliga de är. Men det är kanske inget man kan förstå om man inte sett de riktiga praktexemplaren ...

//Bea.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0