Anledning att älska ridtravare

Efter det första inlägget jag skrev i bloggen har jag fått många (okej, två ...) positiva kommentarer om travare som ridhäst. Det verkar som att allt fler upptäcker fördelarna med dem, men för er som inte redan gjort det tänkte jag nu lista alla bra saker med ridtravare (utifrån mina egna erfarenheter) och försöka övertyga även er om hur fantastiska de faktiskt är.

Sju anledningar att älska ridtravare:

1. De är billiga i inköp.
2. Oftast är de vana vid stressig tillvaro (om de tävlat trav).
3. Lägger man ner tid på dem kan de bli lika fina att rida som vilken annan (dyr) häst som helst.
4. De går att köra/tolka med om man vill ha lite variation från ridningen.
5. Ofta är de lättlastade eftersom att de är vana vid att åka ut på travtävlingar.
6. Många av dem är lätta att hantera.
7. www.nordiskridhast.se (gillar du inte ridtravare [kallblod] när du tittat där så är du inte värd att kallas hästmänniska!).

En anledning att inte köpa ridtravare:

1. Brist på erfarenhet (då de ofta är oridna och kan bli starka kräver de en viss tidigare erfarenhet av hästar).


Väg fördelarna mot nackdelarna. Men om den enda nackdelen jag kunde komma på stämmer in på dig så bör du vänta med att köpa en travare som ridhäst till du kan mer om hästar. För som sagt, de kräver kunskap. Precis som alla hästar!


Travare blir lätt starka när det kommer till ridning. Kunskap krävs!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Tror säkert att en travare kan bli en rätt okej ridhäst. Har själv hoppat en travare (som aldrig ens var startad) men det skiljer sig något så fruktansvärt i gångarter tyvärr. Usch inte bekvämt nånstans.



Sen skulle jag själv aldrig lägga ner den tid + pengarna det tar för att få en travare "bra".



Om man har argumentet att en travare är billigare att inhandla såå kanske man ska tänka om. Visst den är billigare, men tänk på all jävla tid du måste lägga ned, plus alla tränarpengar. För tränarhjälp, det lär man behöva. Så skulle aldrig råda någon att köpa en travare och försöka göra om till ridhäst.

2008-11-25 @ 22:30:05
Postat av: Bea

Svar till "Anonym": Vad gäller tränarhjälp så spelar det ingen roll vad för häst man köper, för det lär man behöva i vilket fall som helst. Anledningen till att jag skrev inlägget är att jag själv suttit på travare som gett mig otroligt mycket och varit finare än många "vanliga", dyrare hästar som jag suttit på. Det är klart att man inte ska köpa en travare om man inte har lång erfarenhet av hästar och utbildning, men om man har det kan man få dem RIKTIGT fina och ändå komma betydligt billigare undan än om du köpt ett halvblod, unghäst för omkring 80 000 som du också kommer bli tvungen att lägga ner en massa tid och pengar på utöver inköpet. Det jag vill ha sagt är att om man inte har som ambition att rida jättehöga klaser i dressyr eller hoppning så är travare lika bra som vilken annan häst som helst, men betydligt billigare.

2008-11-26 @ 08:30:00
URL: http://ridlycka.blogg.se/
Postat av: ems

vet du varför en travhäst kan bli stark?

En travare som gått på travet är lärd att när man drar i tömmarna betyder det öka, det är lika med tyglar, drar man i dom betyder det öka. Sånt tar tid att få en skolad travhäst att "glömma" bort :)

2008-11-26 @ 20:07:29
URL: http://semlur.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0