Barbacka

Red ut barbacka med medryttarpollen idag, det var länge sedan sist jag red barbacka så jag tyckte det var på tiden eftersom att det endast främjar ens ridning! Själv har jag ridit jättemycket barbacka förut, i början var jag inte så gammal utan minns att jag en gång trillade av sju gånger under ett ridpass på sommarponnyn, en annan gång något år senare åkte jag av i alla fall fyra gånger i snön under ett barbackapass med hal overall en vinter. Men efter dess har det blivit oändligt många fler turer utan sadel lite då och då, och nuförtiden åker jag sällan i backen. Inte ens idag när medryttarpollen blev livrädd för något, gjorde en helomvändning och for upp på en hög snökant så trillade jag av, vilket jag kan tacka min numera väldigt bra balans för.

Under de senaste två åren har jag trillat av endast två gånger. Den första för inte så vansinnigt länge sedan på framridningen till min lokala hoppdebut, ponnyn fick för sig att bocka efter ett litet hinder som han tagit sig över för första gången den dagen, sadeln åkte på snedden och jag åkte i backen men var dock uppe igen fortare än någon hunnit blinka, med ponnyn förvånad bredvid mig fast i tyglarna som jag höll. Andra gången jag föll av var bara någon vecka senare på ett barbackapass på ridbanan. Jag hade halvlånga tyglar och slapp stil, kom i trav (tror jag) och när ponnyn fick för sig att göra en tvärkastvändning gled jag av ganska så odramatiskt. Annars har jag klarat mig från avfallningar trots mycket hoppning på ponnyer som tvärstannat framför hindren utan förvarning. Allt pga. att jag tränat upp balansen såpass bra genom att rida jättemycket barbacka.

Visst, man ska inte rida barbacka varje dag förstås, sadeln finns till för att fördela vikten jämt över hästen och ska inte underskattas. Men någon gång då och då skadar det inte att skippa sadeln och träna balansen. För även om det är skumpigt och ostadigt just då så ger det så himla mycket i längden!

Det finns inga undanflykter för att låta bli, så kasta nu sadlarna och våga prova utan! Börja lugnt, öka fart och arbete succesivt, tillslut kommer du inte ens märka att du rider utan sadel :-)

För övrigt är jag nog en av de få som kan skryta med att jag tävlat dressyr barbacka en gång. Året var 2002, ponnyn var en B och klassen en LD, nivån var klubb och ponnyns sadel hade blivit stulen vid ett inbrott. Men en bra insats, det tycker jag ändå att jag gjorde och jag minns fortfarande hur förvånad jag blev när jag inte blev placerad! Det fanns faktiskt de som trodde jag skulle bli det :-P "Bra sits och balans trots barbackaridning" var i alla fall kommentaren som stod att läsa på programmet jag fick tillbaka sedan. På den gamla goda tiden.

Nuförtiden får man väl såvitt jag förstått inte ens rida barbacka på ridskolor pga. att försäkringen inte gäller om man inte haft rätt utrustning på hästen. Dumt, för det är otroligt nyttigt! Och sedan känslan och självförtroendet man får när man sutit kvar på en häst barbacka fast den kickat, bockat eller när man klarat av att hoppa ett hinder utan stöd av en sadel, det är så otroligt härligt!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0